Gyaloghíd

A civilizáció vége

A Duna 3000 km-es hosszán megközelítőleg 300 híd alkot kapcsolatot a partok között. E találkozási pontok több, mint tíz százalékánál, negyvenöt helyszínen a biciklis közlekedés számára épültek hidak. Bécsben négy bringahíd van a Duna-csatornán, de a nagy folyó fölött is átmehetünk kerékpáron. Nos, meglehet, hogy itt „a civilizáció vége”. Bécs után a Fekete-tengerig már egyetlen bringahíd sincs. Sem Budapesten, sem Magyarországon. A kontinens második legszennyezettebb levegőjű fővárosában azonban sokkal többről van szó annál, minthogy kínos-e egy bringahíd hiánya. Ez a jelenség ugyanis a kontinens nagyvárosaihoz képest 5-10 évvel korábbi, budapesti halálozási okok között szereplő felső légúti és tüdőrákos, valamint a mozgáshiányból fakadó szív- és érrendszeri betegségek magas száma iránti felelős kíváncsiság, illetve a meglévő teljes nagyvárosi közlekedési eszközszerkezet átalakításával kapcsolatos korszerű gondolkodás hiányát tükrözi.


Budapest motorizációja ma az európai nagyvárosok hatvanas évekbeli színvonalán tart szemléletben, ugyanakkor a résztvevő járművek tekintetében nagyon is jelenkori. S mintha nem vettük volna észre, hogy az elmúlt öt évben 400 000 bringát adtak el a városban. Egy spontán szerveződő társadalmi mozgalom pedig időről időre tízezreket csal ki demonstrálni a város útjaira. Az utca éjjel-nappal tele bringásokkal, s ami tíz éve még talán különcségnek számított: ma a mindennapjaink része. Valami nagyon megváltozott itt a városlakók fejében és a városhasználatban. És jó irányba változott. Azaz jó irányba változhatna, ha e jelenséget nem problémának, hanem lehetőségnek látnánk, s azt nem kezelni, hanem egyszerű eszközökkel segíteni akarnánk.

Bringa és gyalogoshíd

A mai budapesti hidak mindegyike szinte kizárólag a motorizált közlekedést szolgálja, némelyiken a közlekedési szabályozás még a kerékpározást is tiltja. Éppen ezért az új híd deklarált, önmagán túlmutató üzenete, hogy kizárólag biciklisek és gyalogosok számára épül – összeköttetést és lehetőséget teremtve ezzel arra is, hogy Buda és Pest belső kerületeiben a közlekedés természetes, környezetkímélő és egészséges módozatai is kiterjedtebb területen működhessenek.